Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο κατέληξαν σε συμφωνία που ουσιαστικά απαγορεύει όλες τις πωλήσεις αυτοκινήτων και φορτηγών ορυκτών καυσίμων έως το 2035, το τελευταίο βήμα του μπλοκ προς τις μηδενικές εκπομπές ρύπων. Η απόφαση έρχεται λίγες μέρες πριν ξεκινήσουν οι παγκόσμιες διαπραγματεύσεις για το κλίμα στο COP27 του Σαρμ Ελ Σέιχ.
Δεν θα πωλούνται αυτοκίνητα και φορτηγά ορυκτών καυσίμων στην Ευρωπαϊκή Ένωση μετά το 2035. Η απόφαση ανακοινώθηκε αργά την Πέμπτη, καθώς εκπρόσωποι του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου έκλεισαν τη συμφωνία .
Ο ενδιάμεσος στόχος της νέας νομοθεσίας προβλέπει μείωση κατά 55% των εκπομπών CO2 για τα νέα αυτοκίνητα και 50% για τα νέα φορτηγά έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021. Μέχρι το 2035, όλες οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα απαγορεύονται, με αποτέλεσμα τη μείωση των εκπομπών κατά 100%.
Ο τομέας των μεταφορών αντιπροσωπεύει το 30% των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της ΕΕ και σχεδόν τα δύο τρίτα του πετρελαίου που χρησιμοποιείται στο μπλοκ, σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος (ΕΟΠ). Αυτός είναι επίσης ο μόνος τομέας που έχει παρουσιάσει αύξηση των εκπομπών τα τελευταία 30 χρόνια, σχεδόν 33,5% μεταξύ 1990 και 2019.
Η συμφωνία σηματοδοτεί το πρώτο βήμα για την έγκριση της νομοθετικής πρότασης «Fit for 55» που υπέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πέρυσι – το σχέδιο της ΕΕ για την πράσινη μετάβαση που στοχεύει να ευθυγραμμίσει τη νομοθεσία με τον στόχο μείωσης 55% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990. Είναι επίσης μια σαφής απόδειξη των δεσμεύσεων της ΕΕ για το κλίμα εν όψει της COP27, που πρόκειται να ξεκινήσει αυτή την εβδομάδα στην Αίγυπτο.
Μπορεί επίσης να σας αρέσει: Γιατί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι καλύτερα για το περιβάλλον
«Η συμφωνία στέλνει ένα ισχυρό μήνυμα στη βιομηχανία και τους καταναλωτές: η Ευρώπη αγκαλιάζει τη στροφή προς την κινητικότητα με μηδενικές εκπομπές», δήλωσε ο Φρανς Τίμερμανς, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, σε δήλωση.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ουσιαστικά η πρώτη (και μόνο προς το παρόν) περιοχή στον κόσμο που γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρική. Παρόμοιες νομοθεσίες υιοθετήθηκαν πρόσφατα από την Καλιφόρνια και την Πολιτεία της Νέας Υόρκης , καθώς και οι δύο πολιτείες των ΗΠΑ ανακοίνωσαν ότι θα απαγορεύσουν τις πωλήσεις αυτοκινήτων με φυσικό αέριο έως το 2035.
«Αυτή η εξαιρετικά μακροπρόθεσμη απόφαση δεν έχει προηγούμενο», δήλωσε ο Oliver Zipse, Διευθύνων Σύμβουλος της BMW και πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, προσθέτοντας ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία « είναι στο ύψος της πρόκλησης να παρέχει αυτά τα αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών και φορτηγά.”
Αλλά η προώθηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων δεν θα είναι αρκετή. Εάν η Ευρωπαϊκή Ένωση ελπίζει να ηλεκτροδοτήσει επιτυχώς τον τομέα, θα πρέπει να επενδύσει σε μεγάλο βαθμό στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, να εγγυηθεί την πρόσβαση στις πρώτες ύλες και, το σημαντικότερο, να δημιουργήσει ένα αποτελεσματικό δίκτυο υποδομής φόρτισης, το οποίο εξακολουθεί να λείπει από το μπλοκ.
.png)