Η εργοστασιακή παραγωγή της Ιαπωνίας μειώθηκε τον Σεπτέμβριο για πρώτη φορά μετά από τέσσερις μήνες, καθώς οι κατασκευαστές δέχτηκαν πλήγμα από το αυξανόμενο κόστος για τις πρώτες ύλες και την παγκόσμια οικονομική επιβράδυνση. Ο αριθμός είναι πιθανό να υποχωρήσει ξανά τον επόμενο μήνα πριν αυξηθεί τον Νοέμβριο, δήλωσε η κυβέρνηση.
Σε ένα πιο φωτεινό σημάδι για την τρίτη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο, οι λιανικές πωλήσεις αυξήθηκαν για έβδομο συνεχόμενο μήνα, δημιουργώντας ελπίδες για βιώσιμη ώθηση στην κατανάλωση μετά τη χαλάρωση των συνοριακών ελέγχων που σχετίζονται με το COVID-19 για τους ξένους τουρίστες νωρίτερα τον Οκτώβριο.
«Ενώ η ιδιωτική κατανάλωση θα συνεχίσει να ανακάμπτει από τη χαλάρωση της κατάστασης COVID-19 και το οικονομικό εκ νέου άνοιγμα, η παραγωγή μπορεί να σταματήσει καθώς οι επιδεινούμενες οικονομίες στο εξωτερικό πλήττουν τις ιαπωνικές εξαγωγές», δήλωσε ο Masato Koike, ανώτερος οικονομολόγος στο Dai-ichi Life Research Institute.
Η εργοστασιακή παραγωγή υποχώρησε εποχικά προσαρμοσμένη κατά 1,6% τον Σεπτέμβριο σε σύγκριση με έναν μήνα νωρίτερα, σύμφωνα με κυβερνητικά στοιχεία τη Δευτέρα, υψηλότερη από τη μέση πρόβλεψη των οικονομολόγων για πτώση 1,0%. Αυτό σηματοδότησε την πρώτη πτώση σε μηνιαία βάση σε τέσσερις μήνες στη βιομηχανική παραγωγή και ακολούθησε αύξηση 2,7% τον Αύγουστο.
Μια πτώση 12,4% στην παραγωγή του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, η μεγαλύτερη πτώση των τελευταίων οκτώ μηνών, οδήγησε σε πτώση τον συνολικό δείκτη.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές έχουν αγωνιστεί με την έλλειψη ημιαγωγών, η οποία επιδεινώθηκε από τα μέτρα περιορισμού του COVID-19 στην Κίνα, όπου πολλές ιαπωνικές εταιρείες έχουν εργοστάσια ή προμηθευτές. Αναφέρθηκε την περασμένη εβδομάδα ότι η Toyota είπε στους προμηθευτές να μειώσουν τους στόχους παραγωγής για το 2022.
«Ενώ η παραγωγή αυτοκινήτων σημείωσε μεγάλη πτώση, η αύξηση της αναλογίας αποθεμάτων στον τομέα των ηλεκτρονικών ήταν επίσης εμφανής, υποδεικνύοντας επιβράδυνση της ζήτησης ημιαγωγών», δήλωσε ο Shintaro Inagaki, ανώτερος οικονομολόγος της αγοράς στη Mizuho Securities.
Ωστόσο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες επηρεάζονται δυσανάλογα από την κρίση στην προσφορά τσιπ, καθιστώντας τις προοπτικές παραγωγής τους αβέβαιες, είπε ο Inagaki.
Οι κατασκευαστές που συμμετείχαν σε έρευνα από το Υπουργείο Οικονομίας, Εμπορίου και Βιομηχανίας (METI) ανέμεναν πτώση της παραγωγής κατά 0,4% τον Οκτώβριο και αύξηση 0,8% τον Νοέμβριο.
Τα σημεία συμφόρησης στην προσφορά που προκαλούνται από τον κορονοϊό μειώνονται, αλλά οι κίνδυνοι από την πλευρά της ζήτησης από την παγκόσμια οικονομική επιβράδυνση θα μπορούσαν να επιβραδύνουν περαιτέρω την παραγωγή, δήλωσε αξιωματούχος της METI κατά τη διάρκεια ενημέρωσης ειδήσεων, προσθέτοντας ότι η εμπιστοσύνη των κατασκευαστών στο επιχειρηματικό περιβάλλον παραμένει ασθενής.
Εταιρική έρευνα του Reuters έδειξε επίσης επιδείνωση του κλίματος νωρίτερα αυτόν τον μήνα, με τον πληθωρισμό να αποτελεί σημαντικό παράγοντα ανησυχίας για τις επιχειρήσεις.
Ενώ ο ετήσιος πληθωρισμός καταναλωτών της Ιαπωνίας ήταν στο 3,0% τον Σεπτέμβριο, οι τιμές που χρεώνουν μεταξύ τους οι εταιρείες αυξήθηκαν κατά 9,7% τον ίδιο μήνα.
Οι πληθωριστικές πιέσεις στην εξαρτώμενη από εισαγωγές Ιαπωνία επιδεινώθηκαν από την παρατεταμένη διολίσθηση του γεν, η οποία έφτασε σε νέο χαμηλό 32 ετών έναντι του δολαρίου αυτόν τον μήνα.
«Δεν έχουμε ακούσει πολλά από τους κατασκευαστές ότι το αδύναμο γιεν είναι θετικό από μόνο του για την παραγωγή τους», είπε ο αξιωματούχος της METI, με βάση την έρευνα παραγωγής εργοστασίων του υπουργείου. «Μάλλον, με το αυξανόμενο κόστος προμηθειών για το αδύναμο γιεν, σε συνδυασμό με τις (υψηλότερες) τιμές της ενέργειας, ορισμένες εταιρείες έχουν εκφράσει ανησυχίες για τις συνθήκες της επιχείρησής τους».
Την Παρασκευή, η κυβέρνηση ανακοίνωσε ένα πακέτο 39 τρισεκατομμυρίων ¥ (264 δισεκατομμύρια δολάρια) ως αντίμετρο για τον πληθωρισμό που χρηματοδοτείται από έναν επιπλέον προϋπολογισμό 29,6 τρισεκατομμυρίων ¥, ενώ η Τράπεζα της Ιαπωνίας αποφάσισε να διατηρήσει αμετάβλητη την εξαιρετικά χαλαρή νομισματική χαλάρωση για να στηρίξει την εύθραυστη οικονομία, ακόμη και με τον κίνδυνο να τροφοδοτήσει την περαιτέρω αδυναμία του γεν.
Ξεχωριστά στοιχεία έδειξαν ότι οι λιανικές πωλήσεις αυξήθηκαν 4,5% από έτος σε έτος τον Σεπτέμβριο, επεκτείνοντας την ανάκαμψη από τον Μάρτιο, όταν η κυβέρνηση τερμάτισε τα εγχώρια μέτρα περιορισμού του COVID-19. Οι αναλυτές ανέμεναν ανάπτυξη 4,1%.
Σε εποχικά προσαρμοσμένη μηνιαία βάση, οι λιανικές πωλήσεις αυξήθηκαν 1,1% τον Σεπτέμβριο, σημειώνοντας άνοδο για τρίτο μήνα.
Μια περαιτέρω ανάκαμψη αναμένεται τους επόμενους μήνες αφού η Ιαπωνία χαλάρωσε τους συνοριακούς ελέγχους στις 11 Οκτωβρίου για τους ξένους τουρίστες.
"Αλλά μπορεί να μην δούμε μια πλήρη επιστροφή στα προ πανδημίας επίπεδα" σύντομα, καθώς οι Κινέζοι τουρίστες εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν αυστηρούς συνοριακούς ελέγχους στην πατρίδα τους, δήλωσε ο Koike του Dai-ichi.
Οικονομολόγοι που συμμετείχαν σε δημοσκόπηση του Reuters την περασμένη εβδομάδα ανέμεναν ότι η ιαπωνική οικονομία θα επεκταθεί ετησίως κατά 2,0% την περίοδο Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου, ελαφρώς καλύτερα από την προηγούμενη εκτίμησή τους.
.png)